Inmiddels is A/B testen een goed ingeburgerd begip in online marketing land. Echter merk ik nog steeds dat er maar weinig bedrijven zijn die actief en constructief bezig zijn met CRO (Conversion Rate Optimization). Zo daag ik je uit een MKB bedrijf te vinden die een dedicated CRO specialist heeft zitten. Een gemiste kans met weinig moeite en veel potentie! Dit hoop ik duidelijk te maken aan de hand van de volgende vragen:

    De naam A/B testen geeft eigenlijk al aan wat het is: testen welke variant van een pagina beter werkt. Dit testen kan heel uitgebreid met vele onderdelen tegelijk die op een pagina zijn aangepast. Dit testen van verschillende onderdelen tegelijk wordt “multivariante testing” genoemd. Een mooi voorbeeld hiervan is booking.com. Iedere bezoeker ziet daar een andere site. Dit gaat altijd om kleine verschillen, zoals de kleur van een button, “boek nu” i.p.v. “boek direct”, andere begin foto bij een accommodatie enz.  Dit uitgebreid testen vergt veel aandacht en tijd en is daarom voor veel bedrijven niet haalbaar. Al zijn de opbrengsten nog vele malen groter. Maar dit kan ook heel subtiel met bijvoorbeeld alleen een andere kleur van je conversie button, of positionering van je conversie, wat je vervolgens direct sitebreed kan doorvoeren.

    In de meeste gevallen werk je met een plugin (modules) of is het een standaard onderdeel van je CMS. Afhankelijk hiervan werk je met verschillende pagina’s, of verschillende versies van 1 pagina. Als je start met A/B testen adviseer ik te beginnen met het checken van je eigen hypotheses en dingen die je kan testen zonder de sitebouwer aan het werk te hoeven zetten. Dit is vooral handig als de sitebouw is uitbesteed. Makkelijke tests die je kunt uitvoeren zijn de tekst en de kleur van de conversiebuttons (CTA’s: Call To Actions). Maar ook de gehele intonatie op een landingspagina kan een groot verschil in CTR (doorklik naar de volgende pagina) opleveren. Beperk je tot 1 verandering per pagina als je begint om het resultaat van de verandering inzichtelijk te houden. Belangrijk is dat je vooraf een periode of aantal bezoekers aangeeft dat deel moet nemen aan de test alvorens je de test gaat analyseren. Als je risicomijdend bent ingesteld kun je slechts een klein deel van de bezoekers laten deelnemen aan de test (de rest krijgt gewoon de originele site te zien). Veel A/B testsystemen zijn in staat om tussentijds automatisch meer bezoekers via de best werkende variant (bij een multivariabele test) te leiden. Dit verhoogt al tijdens je test de conversieratio!

    De voorsprong van bedrijven die wel A/B testen wordt steeds groter. Met de snelle online marketing ontwikkelingen geldt “stilstand is achteruitgang” nog meer dan op veel andere gebieden. Dit terwijl Google een gratis variant van Optimize aanbieden (CRO-testtool) en steeds meer CMS systemen a/b test mogelijkheden bieden. Nooit meer een discussie over het effect van een verandering. De testresultaten spreken voor zich. Ook zijn de kosten voor (simpele) tests tegenwoordig zeer gering. Waar de algoritmen van de zoekmachines goed bewaarde geheimen zijn kun je wel je eigen conversie makkelijk inzichtelijk maken en optimaliseren! De winst die je boekt door a/b testen zorgt weer voor betere vindbaarheid in de zoekmachines. Ook is de wereld erg transparant geworden door de digitalisering, waardoor de klant makkelijk kan vergelijken. De beste sites wordt daarmee het vergelijkingsmateriaal voor jouw site en dwingt je tot optimalisatie.

    Categorieën: Online Marketing

    0 reacties

    Geef een reactie

    Avatar plaatshouder

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *