De eerste vraag die je jezelf moet stellen is voor wie het dashboard is. Hierop pas je de termen (snappen ze wat er staat?) en de diepgang aan. Is het een algemeen dashboard voor het upper management waar zij snel op hoofdlijn zien hoe de online resultaten zijn? Of een dashboard voor middle management met de resultaten per hoofdkanaal/campagne? Of is het een dashboard voor bij de dagelijkse standup waar je specifiek voor 1 campagne ziet welke kanalen, devices of zelfs adgroups of ads het goed doen?
Het dashboard is gemaakt en snel wil je optimaliseren om op je dashboard te zien dat je acties werken en de resultaten verbeteren. Dit is juist een grote valkuil! Maar al te vaak worden goede dashboards gemaakt, maar nadat ze gemaakt en goedgekeurd zijn verdwijnen deze naar de achtergrond… Dit is precies waarom deze laatste stap: de implementatie, zo belangrijk is. Nadat het dashboard klaar is moet je deze bespreken, laten goedkeuren en zorgen voor embedding in de organisatie.
Is het een dashboard voor het hoger management? Geef dan in de eerste periode na oplevering commentaar op de cijfers uit het dashboard. Zorg dat je bij de eventuele onderbouwing weer terugverwijst naar de metric van het dashboard waar deze effect op heeft. Zodoende wordt het management gedwongen te wennen aan het gebruik van het dashboard.
Is het dashboard voor je eigen team? Bespreek dan met het laten zien van het eindresultaat duidelijk het doel van het dashboard en ook de plek die deze krijgt op de afdeling. Wat is er mooie dan een real-time dashboard op de afdeling die iedereen de die afdeling opkomt laat zien waar jullie voor werken? Om te zorgen dat ook het eigen team actief met het dashboard aan de slag gaat kun je deze onderdeel maken van je besprekingen, door bijvoorbeeld de stand-up of weekly te beginnen met een blik op het dashboard en daarna in te zoemen op de resultaten die je daar ziet.
0 reacties