Al jaren hoor je “content is king” en dan gaat het vaak puur over content creatie. In mijn optiek is content marketing meer dan alleen content schrijven, daarom wil ik hier beginnen met een omschrijving van wat ik versta onder content marketing. Ik omschrijf content marketing als:
“Het produceren en de verspreiding van alle typen content, via de juiste kanalen om de bedrijfsdoelen te behalen” .
Tegenwoordig heeft iedereen het over content en een aanzienlijk deel van de online marketeers is dan ook content specialist/marketer. Ook als content marketeer is het belangrijk de afbakening van je project vooraf duidelijk te bespreken, om te zorgen dat de uitkomst van jouw werk matcht met de verwachting van je (interne) klant. Later meer over de voorbereiding van een project in een ander blog.
Dan kunnen we nu de ingezonden vraag “Hoe start ik met content marketing?” beantwoorden in 5 stappen:
  1. Marktonderzoek
  2. Content plan opstellen
  3. Content creatie
  4. Content verspreiding
  5. Resultaten meten
Afhankelijk van hoe bekent je bent met het bedrijf zul je moeten onderzoeken wat de strategie en toekomst visie is van het bedrijf, zodat je daar het contentplan op afstemt.
Een andere belangrijke informatiebron zijn de (beoogde) klanten. Welke informatiebehoefte heeft de (potentiële) klant? Er zijn talloze manieren om deze informatiebehoefte te bepalen, zoals interviews, maar ook pop-ups op de site en natuurlijk Googlen, Google trends, Search console enz. Op deze manier krijg je een goed breed beeld van waar het bedrijf naartoe wil en op welke gerelateerde vragen vanuit de klant je dan kunt inspelen met content marketing.
Nadat je alle informatie verzameld en geanalyseerd hebt kun je een plan opstellen om te bepalen welke onderwerpen je wilt behandelen en wanneer in het jaar je deze onderwerpen dan zou moeten verspreiden. Dan kan dus ook intern gestuurd worden, door bijvoorbeeld de geplande livegang van een nieuw product. Houd hier rekening mee met je content jaarplan!
Een ander belangrijk punt is dat men vaak content (vaak alleen teksten) gaat maken die geschreven worden om te ranken (hoog in de zoekmachines scoren) zonder te kijken of dit wel de beste strategie is. Zeker voor kleine bedrijven en als je snel resultaat wilt zien kan het handig zijn om juist in te spelen op woorden met iets minder zoekvolume, maar ook minder concurrentie. Van daaruit kun je expertise, autoriteit en vertrouwen (E-A-T model) opbouwen bij bezoekers en de zoekmachines, waardoor je later ook topposities kan gaan claimen op de groot volume zoektermen.

Als je plan compleet is en je weet welke onderwerpen je wanneer gaat aansnijden kun je echt aan de slag 🙂
Ook tijdens de creatie kun je niet zo maar iets doen. Werk gestructureerd en volgens het plan. Bekijk binnen het onderwerp van die maand op welke zoektermen en intenties de content gericht moet zijn. Andere aandachtspunten zijn:

– Zorg voor een mix van content typen (tekst, beeld, video)
– Maak andere content voor verschillende persona’s
– Maak andere content voor verschillende fases van de customer journey

Belangrijk hierbij is dat je voor jezelf de afweging maakt wat haalbaar is voor de organisatie. Met veel persona’s is het lastig voor iedere persona compleet andere content te maken en video’s zijn nog steeds lastig en relatief duur om te maken. Bedrijven hebben daarom vaak relatief weinig videomateriaal. Zorg dat het plan niet onrealistisch is ten opzicht van het team die dit plan moet uitvoeren!

    Dan is het zover. De content staat  online en je mag er trots op zijn, maar hoe krijgt het de aandacht die het verdient? Een onmisbaar deel van je contentplan is de verspreiding! Op welke kanalen is je klant aanwezig en in welke fase van de customer journey? Tegenwoordig zijn er bijna oneindig veel gratis kanalen, zoals Facebook en LinkedIn die voor de hand liggen voor content, maar ook Google heeft opties, zoals Google News en Google Business. Om je bereik te vergroten kun je deze posts nog boosten door ze betaald bij je doelgroep onder de aandacht te brengen. Naast je eigen kanalen kun je ook nog (betaald) externe kanalen inzetten door in te zetten op linkbuilding, maar ook bijvoorbeeld relevante berichten met journalisten te delen.
    Na al dat werk zou je ook succes moeten zien en dus kunnen vieren 🙂
    Denk vooraf al na over de metrics die je wilt meten en maak het relatief ten opzichte van de markt. Je kunt wel meer organische sessies binnenhalen, maar als er überhaupt meer zoekvolume is zou je het nog beter moeten doen. Het bijhouden van je organische posities is daarom een betere metric. Naast deze off-site metrics is het belangrijk dat je ook on-site metrics goed in de gaten houdt. Voorbeelden van handige metrics zijn: scroll diepte, doorklik, enz. Dit zijn indicatoren dat je de interesse weet vast te houden. En zijn de metrics toch niet helemaal wat je ervan had gedacht of gehoopt? Test de elementen om de resultaten te verbeteren. Onthoud wel dat SEO een lange termijn strategie is. Dus kijk niet op een week qua organische posities.
    Content plan opgeleverd
    0

    0 reacties

    Geef een reactie

    Avatar plaatshouder

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *