Online marketeers en digital agencies maken graag gebruik van landing pages / landingspagina’s en zetten deze dan ook bijna standaard op bij het uitrollen van een campagne. Echter zijn er ook mensen die zeggen dat deze scorende en conversie-verhogende teksten dan net zo goed op de normale (content)pagina’s van de site kunnen staan. Daarom een blog over wanneer je een landingspagina zou moeten inzetten en welke content daarbij hoort. Dit hoop ik duidelijk te maken aan de hand van de volgende vragen:

Kort gezegd is een landingspagina de pagina waarop een bezoeker landt als hij/zij doorklikt naar jouw site vanaf een andere site. Dit kan op vele manieren en via veel soorten sites. Het generieke doel van alle landingspagina’s is verdere actie van de bezoeker ontlokken. Een landingspagina is een enkele pagina die ervoor moet zorgen dat de bezoeker verder klikt op de site, een product koopt of zijn/haar gegevens achter laat. Volgens deze omschrijving voldoet de homepage ook aan het predicaat van landing page en sommige online marketing bureaus zien dit dan ook als landing page. Ondanks dat de homepage een erg belangrijke pagina is en moet zorgen voor interactie met de bezoeker zie ik dit niet als landingspagina. De meest gebruikte bestempeling van landingspagina’s, die ik ook volg is:
“speciaal voor advertenties opgezette pagina’s”.
Meestal is een landing page onderdeel van een SEA-campagne (zoekmachine adverteren). Je verleidt een bezoeker via een advertentie, op andere sites, zoekmachines, social media enz. om via een link naar jouw site te gaan. De pagina waar de bezoeker op land (landing page) moet aansluiten bij de advertentie en voldoen aan alle verwachtingen en deze eigenlijk overtreffen. Dit past vaak niet goed binnen de vaste sitestructuur en opzet en daarom worden er speciale landing pages gemaakt.

Landingspagina’s worden vaak gemaakt en beheerd door de eigen interne online marketeer of door de online marketing partner (bureau) van bedrijven. Dit zorgt ervoor dat de content optimaal aansluit bij de advertenties en SEO-technisch goed in elkaar zit. Door de juiste woorden, opbouw en plaatsing van de landing pages worden deze vaak goed geïndexeerd door de zoekmachines. Dit wordt nog versterkt door de grote hoeveelheid bezoekers van deze pagina’s. Hierdoor leveren de landingspagina’s die gemaakt zijn voor het doorverwijzen naar de “echter site” of het achterlaten van klantgegevens ook organisch verkeer op. Speciale marketing url’s (permalinks) zorgen ervoor dat de pagina’s ook offline makkelijk verspreid kunnen worden. Deze speciale marketing URL is makkelijk te onthouden, zoals koelewijnonline.nl/actie i.p.v. koelewijnonline.nl/online-marketing/landingspagina-actie.

Een steeds vaker voorkomende manier van werken met landing pages is het werken met dynamische content. De pagina wordt dan dynamisch opgebouwd vanuit informatie vanuit de advertentie. Dit lijkt een goede manier om snel veel heel specifieke landing pages te maken. Een aandachtspunt hierbij is dat deze pagina’s organisch niet ranken. Dit maakt de dynamische landing pages, dus puur een advertisement optimalisatie.

Praktisch alle online marketeers en marketing bureaus werken in meer of mindere mate met landing pages en dat is niet voor niks. Landingspagina’s sluiten aan bij de boodschap (advertentie) waarmee de bezoeker op je site komt. Daarnaast zijn de URL’s makkelijk te onthouden en daardoor ook offline goed in te zetten. De pagina is ontworpen voor een specifieke doelgroep, die je optimaal kan bedienen.  Het is dus geen one-size fits all, zoals normale pagina’s. Een landing page bevat vaak veel beleving en duidelijke call to action(s) waardoor de kans op conversie groot is. Ook kun je door middel van landingspagina’s snel meer exposure behalen door goede share mogelijkheden offline en op bijvoorbeeld social media. Doordat je landingspagina’s goed kunt richten op bepaalde boodschappen kun je zorgen voor goede vindbaarheid op specifieke zoektermen in de zoekmachines. Dit maakt landingspagina’s een goedkope een zeer sterke online marketing tool!

Landing pages gemaakt
0 K+

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *